JAKÝM ZPŮSOBEM U NÁS PROBÍHÁ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE?
Naše Sedmikráska má svůj výchovně vzdělávací program s názvem
![]() |
|
Přátelství je mezilidský vztah vyznačující se vzájemnou náklonností a porozuměním. V přátelském vztahu se lidé vůči sobě chovají ohleduplně a chtějí pro své přátelé to nejlepší, mohou se svěřit se svými pocity a názory beze strachu a obav, že by byli souzeni. V přátelství je také důležitá vzájemná upřímnost, důvěra, schopnost empatie a beze sporu i běžná vzájemná a nezištná pomoc.
Malé děti mají rády společnost a rády komunikují, což přispívá k získávání sociálních zkušeností. Na základě těchto zkušeností si děti následně vytváří svá první přátelství.
V předškolním věku patří mezi typické znaky dětských přátelství důraz na společnou činnost, aktivity k uspokojování vlastních potřeb a posílení vlastního i kamarádova statusu.
Cílem naší mateřské školy je, aby zde bylo každé dítě šťastné a spokojené, a to zároveň přispívá k přirozenému získávání sebejistoty a důvěry v sebe samé. Přispíváme k rozšiřování dětských zkušeností nejen v základních sférách ale i v sociálně- emoční.
Bezpečnost našich dětí je pro naši školku prvořadá. Proto již při stavbě nového objektu byl kladen důraz na bezpečnost. Školka je vybavena moderní technologií zabezpečení, je bezpečná výběrem použitých materiálů, všechny herní prvky jsou ověřené revizí MŠ, a vše je odsouhlaseno kontrolním úřadem pro hygienu. Veškerá školní opatření jsou směrovaná k předcházení nehod.
Naši učitelé ovládají zásady první pomoci. Lékárnička je pravidelně kontrolována a doplňována.
Velkou zásadou naší školky je dodržovat zásady bezpečnosti, poskytnout dětem bezpečí jednak emocionální a sociální, ale zároveň v rámci bezpečnosti podporovat fyzický rozvoj, kreativitu dětí, jejich radost z objevování a ověřování si svých zkušeností prožitkem.
Vycházíme z toho, že děti, které se na hru koncentrují a kterým je umožněno sbírat vlastní zkušenosti, dováží své schopnosti realisticky odhadnout. Pouští se pouze do takových riskantních situací, jež také mohou zvládnout. Dávají na sebe pozor. Pokud jim toto dovolíme, rozvine se u nich přirozený respekt, pud sebezáchovy a realistický pohled na své schopnosti.
Naší velkou prioritou je využít lokalitu- polohu školky v centru přírody pro bezpečný růst a vývoj dítěte. Příroda se každým dnem mění, což vytváří stále nové podněty vyžadující prozkoumání a přizpůsobení se – kdysi základní podmínky přežití, dnes výrazný prvek rozvoje osobnosti dítěte. Snažíme se, aby děti strávily co nejvíce času na vzduchu v jejich přirozeném prostředí, ale především budou mít díky pobytu v přírodě posílenou imunitu a sníží se riziko vypuknutí alergií a virových onemocnění.
Proto je naší zásadou: poskytnutí svobody a ponechání prostoru pro vypěstování umění přijmout zodpovědnost sám za sebe a za svá rozhodnutí, odhadnout své schopnosti. Ale i zároveň umění přijmout daná pravidla, podřídit se jim a dodržovat je, pro bezpečnost svou i ostatních. Vytvořit bezpečné prostředí s přátelskou atmosférou a vzájemným respektem. Bezpečné prostředí v duchu vzájemné podpory a pomoci. Místo pro bezpečný emocionální a sociální vývoj dítěte.
Člověk během svého života prochází mnoha etapami. Tou nejdůležitější z hlediska nabývání vědomostí, zkušeností, vytváření hodnot a hledání sebe sama je věk od narození do 7 let. Dítě jako houba nasává vše, co mu život nabízí, bez zkoumání, posuzování a ověřování, zda je to pravda. Pro něho se vše co prožívá, jeho pravdou stává.
V tomto období se tak tvoří základ pro jeho život, pro vytváření jeho hodnot ať již duchovních, morálních či sociálních. Tvoří se základ pro jeho sebepojetí a sebenalezení. Jeho začlenění do kolektivu, sociální skupiny, či cítění se součástí většího celku jako je příroda a Vesmír.
Záměrem naší práce je vytvořit pevný základ, ze kterého by člověk mohl vycházet celý svůj život
Základ, v němž by měl mít povědomí o sobě samém, o Já a o Já jsem (tedy součást celku, o dědictví našich předků a o existenci něčeho většího než jsem Já). Měl by věřit sobě, svému úsudku, vědění, chápání i tomu co cítí. Měl by své pocity a emoce přijmout jako jednu z možností svého projevu. Měl by věřit své intuici, jistotě sebe sama a vědění, kde je mé místo a co je mým úkolem.
Při pevných základech je člověk schopen přijímat život ve všech jeho podobách. A i když se zdá, že je nám život určen, ví, že existuje nekonečně mnoho možností jak ho prožít.
Při dobrých základech si každý dovede najít tu správnou cestu, a i když někdy odbočí, při důvěře v sebe sama, se na tu správnou cestu opět vrátí. Najde vždy další možnosti. Pak se stává laskavým průvodcem svého života i života jiných.
Žije živost s laskavostí, milostí, vděčností, láskou a radostí.
Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody. Správný životní styl – tedy vyvážené propojení pohybové aktivity, výživy a vnitřní pohody - může mnohé vylepšit. Začít v dětství je nejvýhodnější, protože nevhodné zvyklosti se v dospělosti těžko odstraňují.
Tyto zásady jsou v naší mateřské škole všudy přítomné při práci a samotném životě dětí a dospělých po celý rok. Jsme si vědomy, že pokládáme základy dalšího vzdělávání, návyků a dovedností v oblasti tělesné i sociálně emoční. Nejedná se tedy pouze o zúženou oblast péče o své zdraví a tělo, ale o celou komplexní výchovu zaměřenou na výchovu zdravého a šťastného dítěte.
VÝŽIVA
POHYB
PROSTŘEDÍ
VNITŘNÍ POHODA
Fantazie a tvořivost jsou základem pro rozvoj osobnosti dětí. Tvořivost je schopnost vidět stejné věci jinak, hledání řešení úkolů a problémových situací. Je to i představivost, myšlenková a pohybová pružnost, spontánnost a originalita a také citlivost vůči problémům.
Rozvoj představivosti v našem pedagogickém pojetí práce s dětmi je chápána jako velmi důležitá vlastnost.
Výtvarná tvořivost:
Tvořivost při hrách:
Tvořivost při práci:
Sociální a citová tvořivost:
Tvořivost pohybová a sportovní:
Prostřednictvím her a zajímavých výtvarných, hudebních a pohybových činností, s využitím dramatizačních prvků a komunikačních možností každého jedince, se děti seznamují se změnami v přírodě, v životě lidí i zvířat, charakteristickými znaky pro určitá období i posloupností dějových situací a rituálů. Dětskou zvídavost podněcujeme a podporujeme v rámci jejich potřeb a to především prožitkovým učením a převážně smyslovým vnímáním.
Vše co nás obklopuje je pro nás a naše děti inspirací pro podporu a získávání kladného vztahu k prostředí, přírodě a k životu. K rozvíjení poznání využíváme i přírodní prostředí, jimž jsme obklopeni (zahrada MŠ, nedaleký les a v neposlední řadě i obecní hřiště)
Naší prioritou je rozvíjení dítěte, jeho učení a poznávání, v souladu s osvojováním si základních hodnot a získáváním osobnostní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná bytost působící na své okolí
Při výchově k samostatnosti využíváme touhy dítěte po poznání a napodobování, jeho potřebu zaměstnání a úsilí o samostatnost. Vycházíme z vnitřní potřeby dětí učit se, zkoumat a objevovat nové věci. Očekáváme, že budou schopné vše využít ve svůj prospěch a zároveň čelit problémům, které život přináší. Zdrojem touhy po samostatnosti je zdravý pocit sebedůvěry a sebevědomí. Samostatnost je pro dítě velkou výhodou – necítí se bezradné
Děti jsou vedeny ke spontánnosti a spolupodílí se na tvorbě programu, který rozvíjí myšlení, komunikaci, tvořivost, pohybové dovednosti, sebeuvědomění a respekt vůči sobě a druhým, optimální prosazení se ve skupině, schopnost podřídit se, domluvit se a spolupracovat při společných činnostech.
Kromě těchto společensky potřebných vlastností je naší snahou pěstovat přiměřenou odvahu a schopnost samostatně rozhodovat, jak to vyžadují zájmy a potřeby jeho i ostatních.
Výchova k samostatnosti neznamená, že si dítě dělá, co chce. Právě naopak. Spolupracujeme s dětmi jako s rovnocennými partnery. Ke kázni a pořádku vedeme děti uspořádáním a zavedením denního režimu, který se vyznačuje účelností, pravidelností a přesností. Tvoříme pravidla a důsledně trváme na jejich dodržování a vyhodnocování.
Efektivním cílem výchovy k samostatnosti je vychovat takové dítě, které se umí chovat a správně samostatně jednat i tehdy, když mu nic nenařizujeme nebo když ho nikdo nepozoruje a nekontroluje.
Předcházíme příkazům a zákazům a dětem spíše nabízíme možnosti voleb. Za svou volbu nesou zodpovědnost. Předkládáme náměty k rozvíjení a vymýšlení variant a objevování nových forem kreativního vyjadřování. Trénink samostatnosti totiž znamená i rozvoj myšlení dítěte.
„Samostatnější člověk je šťastnější, nepotřebuje vždy a za každých okolností jiné lidi, aby mu pomáhali. Naopak – on dokáže pomoci jiným a tak se stává nezávislejším.“
BAREVNÉ DNY - v těchto dnech se o trochu více věnujeme určité specifické činnosti v rámci tématického projektu.
BÍLÝ DEN - Dětská jóga
Děti nemohou praktikovat jógu jako dospělí. Jógová cvičení pro děti vyžadují specifickou metodu, jejímž základem je hra, tvořivost a respektování věkových zákonitostí dítěte. Po mnoha letech vznikla metodika pro cvičení s předškolními dětmi, na které se podílelo mnoho odborníků a podle které budeme cvičit i my. Dětem nevnucujeme jógu jako duchovní cestu, ale chceme v dětech probouzet a upevňovat všeobecné uznávané lidské, etické a morální zásady. Jógová cvičení jsou prospěšná všem dětem, působí na celého člověka. Zlepšují potíže fyzické i psychické. Protahují důležitá svalstva, navozují klid, pohodu, soustředění a relaxaci
ČERVENÝ DEN
Dramatika pomáhá k:
Dramatika přispívá k vytváření tvořivé a vnímavé osobnosti, které je nejen individualitou, ale i součástí kolektivu.
Toto všechno a ještě spousta dalších faktorů lze v dramatice najít. Pomocí různých her, cvičení a dramatických improvizací, které umožňují spontaneitu a prožitek, lze rozvíjet vnímání, nacházet tvořivé řešení, uvědomovat si mravní pravidla, naučit se samostatně a odpovědně rozhodovat, respektovat druhé lidi a jejich názory, spolupracovat s dalšími ....
HNĚDÝ DEN - tvořivost
ZELENÝ DEN - den pohybu a sportu
MODRÝ DEN - hudba
ŽLUTÝ DEN
ODPOLEDNÍ AKTIVITY PRO DĚTI:
DĚTSKÁ JÓGA
HUDEBNÍ TĚLESO
HÝBÁRNA